Ποια πτέρυγα;

Η επιλογή πτέρυγας είναι μία πολυσύνθετη υπόθεση που περιλαμβάνει αρκετούς παράγοντες και με αυτό το άρθρο θα σας δώσουμε μερικές γενικές κατευθύνσεις.

Σαν εκπαιδευτής, αλλά παράλληλα και σαν έμπορος εξοπλισμού αλεξιπτώτου πλαγιάς, συχνά έρχομαι αντιμέτωπος με το παραπάνω ερώτημα. Ή για να είμαι πιο ακριβής, με το παραπάνω ρητορικό ερώτημα. Και το ονομάζω ρητορικό, γιατί 8 στις 10 φορές, ο πιλότος που θα ρωτήσει, έχει ήδη αποφασίσει πια πτέρυγα θέλει, και απλά θέλει την επιβεβαίωση του εκπαιδευτή του ότι η επιλογή του είναι σωστή. Και συνήθως η επιλογή του είναι λάθος.

Οι πιλότοι, και δη οι νέοι πιλότοι, πάντα έχουν την τάση να υπερεκτιμούν τις δυνατότητες τους, και βέβαια να ζητάνε πάντα την νέα hot (sic) πτέρυγα που μόλις έβγαλε η κάθε εταιρεία. Σε παρόμοια βέβαια παγίδα πέφτουν και παλιοί πιλότοι και πιο έμπειροι, που δεν το βαστάει το γόητρο τους να πετάξουν μία πτέρυγα με μεγαλύτερη πιστοποίηση   παθητικής ασφάλειας. Είναι βλέπετε εκείνο το καψούλι στο βουνό που πετάει τρία χρόνια και έχει EN C πτέρυγα, πώς αυτός με δέκα χρόνια στα βουνά θα έχει EN B? Το γεγονός ότι το καψούλι βάζει 200 ώρες το χρόνο και ο παλιός 50, αποκρύπτεται σκόπιμα από την εξίσωση. Αλλά αλήθεια, ποιόν κοροϊδεύει? Είναι σα να κλέβει στις επαναλήψεις στο γυμναστήριο. Νομίζει ότι τελείωσε γρήγορα, αλλά στην ουσία αυτός είναι ο χαμένος . Έτσι ακριβώς και με το αλεξίπτωτο. Νομίζει ότι πήρε το κατάλληλο εργαλείο, πιο hot από τους άλλους, αλλά αυτός είναι ο χαμένος.

Βλέπω πιλότους που ξεκινάνε την εκπαίδευση τους με EN B πτέρυγες. Και η δικαιολογία είναι ότι θα πετάω πιο αργά, όταν οι συνθήκες θα έχουν πέσει  μέχρι να μάθω. Ποιος θα έχει πιο γρήγορη εξέλιξη; Αυτός που κάθεται με το hot EN B στην απογείωση και περιμένει να πέσουν οι συνθήκες, ή αυτός με το EN A που κυκλώνει με χαρά με την αυτοπεποίθηση που του δίνει η πτέρυγα του και ο εκπαιδευτής του;

Το ζητούμενο είναι να έχεις την πτέρυγα που θα σου επιτρέπει να βρίσκεσαι με ασφάλεια όσο περισσότερο γίνεται στον αέρα, και όχι μία πτέρυγα που θα μπορείς να την πετάς μόνο κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες.

Σαν ένας γενικός κανόνας, είναι ότι σίγουρα δεν πάς σε παραπάνω κατηγορία, αν δεν έχεις τουλάχιστον 200 ώρες στο αλεξίπτωτο σου, και να μπορείς να το πετάς με άνεση με επιτάχυνση σε θερμικές συνθήκες.  Και λέμε με άνεση, γιατί έχει την σημασία του. Σημαίνει ότι αντιλαμβάνεσαι την κίνηση του αέρα, τα κλεισίματα περιορίζονται στο ελάχιστο έως καθόλου, και κάθε περιστατικό, όπως ασύμμετρά ή ολικά μπροστινά κλεισίματα αντιμετωπίζονται με άνεση και ψυχραιμία. Η συμμετοχή σε ένα σεμινάριο SIV θα πρέπει να θεωρείται πλέον δεδομένη και στην Ελλάδα, και να μην αναφερόμαστε συνέχεια στα αυτονόητα. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσει ο πιλότος πόση ενέργεια μπορούν να αποκτήσουν οι πτέρυγες, και πόσο απρόβλεπτες μπορούν να γίνουν εάν δεν γίνουν οι κατάλληλοι χειρισμοί.    Επιπλέον, γεμίζει σιγά σιγά η φαρέτρα της εμπειρίας. Όσο καλός μαθητής και να είναι κάποιος, όσο καλό εκπαιδευτή και να έχει, η εμπειρία είναι κάτι που μαζεύεται πτήση την πτήση, λεπτό το λεπτό, μέρα με την μέρα.

Ένας πιλότος που πετάει την EN C πτέρυγα του στο 70% δεν θα πετάξει ποτέ καλύτερα από τον πιλότο που πετάει την ΕΝ Β στο 100%.  Και κάθε φορά που θα προσπαθεί να πιέσει την πτέρυγα του και θα έχει ένα περιστατικό, θα δίνει καύσιμο στην σπίθα του φόβου και της ανασφάλειας. Αλλά αυτό είναι ένα κομμάτι στον τομέα της ψυχολογίας που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε σε άλλο άρθρο.

Το μόνο σίγουρο είναι, ότι αν καθυστερήσεις λίγο παραπάνω να ανέβεις κατηγορία, καλό θα σου κάνει, και σίγουρα όχι κακό. Αν όμως βιαστείς να ανέβεις κατηγορία και η επιλογή είναι λάθος, μπορεί να επιβραδύνει για πολλά χρόνια την πτητική σου καριέρα, ή και να την τερματίσει πρόωρα. Γι αυτό λοιπόν η προτροπή μου είναι, πετάτε. Πετάτε με θερμικά, πετάτε με δυναμικό, κάνετε τσουλήθρες, λιώστε τα πανιά στα επίγεια. Μην σκέπτεστε το επόμενο πανί σύντομα. Όπως καταλαβαίνετε η επιλογή πτέρυγας είναι μία πολυσύνθετη υπόθεση που περιλαμβάνει αρκετούς παράγοντες. Σε αυτό το άρθρο απλά προσπαθήσαμε να σας δώσουμε ένα μπούσουλα και μερικές γενικές κατευθύνσεις.

Και όταν έρθει η ώρα της αλλαγής, μιλήστε με τον εκπαιδευτή σας. Εκείνος γνωρίζει τις ανάγκες σας, τον τρόπο που πετάτε, τους στόχους που έχετε. Αν είναι ειλικρινής μαζί σας, θα σας βοηθήσει να κάνετε την σωστή επιλογή. Η οποία θα φαίνετε στο χαμόγελο σας μετά από κάθε πτήση.

Καλές πτήσεις σε όλους.

Κατσανδρεδάκης Γιάννης

Εκπαιδευτής αλεξιπτώτου πλαγιάς της ΕΛΑΟ.

Ο ιστότοπός χρησιμοποιεί cookies για να σας παρέχει την καλύτερη εμπειρία περιήγησης!